Az Aranykapu

16 02 2009

1920-ra San Francisco – az óriási öbölnek köszönhetően – a legnagyobb amerikai város lett amit elsősorban kompok szolgáltak ki.

San Francisco Bay
San Francisco Bay

A belváros ott a csöcsükben fekszik, és a két piros vonal jelzi a legjelentősebb akkori komp útvonalat. Az autóipar élénkülése következtében az autógyártok nagyban támogatták az ötletet, hogy egy híddal kössék össze San Francisco-t az észak felé elhelyezkedő Marin County-val.  Sokan lehetetlennek képzelték az elképzelést, hiszen az Aranykapu szorosban a víz több, mint 100 méter mély, az áramlatok és a ár-apály tevékenység nagyon erősek, az időjárás pedig általában évi 200 napnyi ködöt és gyakran 100 km/h körüli szelet produkál ezen a területen, nehezítve minden komolyabb építkezést.

Az egyik 1927-es városi gyűlésen, amin a híd lehetőségéről tanácskoztak, az egyik mérnök Golden Gate Bridge néven hivatkozott a tervben szereplő hídra, és így ragadt rá annak a szorosnak a neve, amit átível. Sok-sok tervet megvitattak és elvetettek, majd végül egy nagyobb mérnök csoport együttes erővel készítette a végső tervrajzokat. Közöttük volt Leon Moisseiff is, aki által egy később épített híd, a Tacoma Narrow Bridge összeomlott alig fél évvel az átadás után.

Az incidens óta felmérik a hid lengési periódusát és a széllökések periódusidejét, hiszen ha ez a kettő egybeesne, mint ahogy a videón látszik, akkor bármilyen szilárd hidat képes ledönteni a normál erősségű szél.

Visszatérve, a Golden Gate híd építését végül 1933-ban kezdték el, és kb. 35 millió dollárból sikerült 1937-re befejezni.

Golden Gate Bridge
Golden Gate Bridge

A világ legnagyobb függőhídja volt, azóta kb. a 8. helyre csúszott vissza. Két fő kábel tartja a híd súlyát, az egyik kábel darabja látható a következő képen:

Main Span
Main Span

Egy ilyen kábelt 27572 db. vezetékből sodortak, amik a híd végén lévő beton alapzatba közvetítik a terhet.  A híd 3347 méter hosszú 1280 méteres támaszközzel, könnyen ki lehet számolni, hogy a 27 ezer vezeték és ez a hossz azt eredményezi, hogy összesen 129 000 kilométernyi vezetéket használtak fel, amivel a Földet hatszor körbe lehetne tekerni.

Golden Gate Brige
Golden Gate Brige
Foggy Morning
Foggy Morning

A hídon a sávok haladási irányát dinamikusan változtatják a forgalomnak megfelelően, Az egyik oldali járdán általában csak gyalogosok, a másikon pedig csak biciklisek közlekedhetnek, bár ezt a korlátozást is a forgalomnak megfelelően léptetik érvénybe. Fennállása óta összesen háromszor kellett lezárni a hidat, mindig túl erős szél következtében.

A híd színe (RBG kódja: #FF4F00) az úgynevezett “nemzetközi narancsszín”, amit azért választottak, mert beleillik a környező tájba, és a ködös időben is jól látható.  Ma egy 36 fős brigád tartja karban a festést.

Nehéz ilyen versenyben győztest hirdetni, de talán kijelenthetjük, hogy a Golden Gate híd a legtöbbet mutatott-fényképezett híd a világon (a londoni Tower Bridge a második helyezett).

A híd 1971-ra behozta az építési költségeket, nyereségesnek tekinthető vállalkozás, pedig csak a város felé haladó irányban van híddíj: 6$ bár én úgy emléxem, mi kevesebbet fizettünk.

A Golden Gate hidat mindenki kedveli. Meglepő volt a híd leírását olvasva, hogy a magyarok is meg vannak említve az egyik ponton. Vajon milyen statisztika az, amiben az Eiffel torony a világon a nyolcadik, a Niagara vízesés a harmadik, a Golden Gate híd pedig a második? Ezen a ponton említették Magyarországot a statisztikában, hiszen kis hazán ugyanezen statisztikában ötödik Litvánia, Oroszország, Fehéroroszország és Észtország  után. Mi az, amiben csak ezen országok jobbak nálunk? Igen, a lakosságra vetített öngyilkosságok száma.

Az Aranykapu hídról átlagosan két hetente veti le magát valaki, nagyon kedvelt az öngyilkosok körében. 75 méter a vízfelszínig, ami többnyire azonnali halált jelent a becsapódás pillanatában. Talpal érkezve van esély a túlélésre, természetesen a végtagok csontjainak annyi, a felületi feszültség töri a bokát,kezet, lábat, térdet… innentől már nehézkes kiúszni a 10 fok körüli vízben (a dúrva áramlatokat és a 100 méteres vízmélységet már említettem korábban).

Van néhány gyenge próbálkozás, hogy a híd elveszítse az előkelő helyét eme morbid ranglistán, de mind hiába. A táblák és kiépített segélykérő telefonok nem túl hatékonyak.

phone

Szám szerint

Szám szerint

Szám szerint is elég elképesztő a helyzet. Persze itt csak a megtaláltak vannak feltüntetve, rengeteg olyan eset van, ahol egy szemtanú lát valakit leugrani, de nem találják meg a holttestet. Számtalan elhagyott bérautót és egyéb közlekedési eszközt találnak magára hagyva a híd környékén… Egy mozgásérzékelő hálózat 3 hónap alatt 37 esetet rögzített, ami jóval meghaladja a bármikori hivatalos statisztikát, bár a mozgásérzékelők pontossága megkérdőjelezhető.

gate-jumps

A híd összes hivatalos öngyilkosa alapján sorrendezték a híd pontjait. Az emberek az öböl felé szeretnek ugrani, azaz a gyalogos oldalról. Sötétedés után mára a gyalogos forgalom teljesen tiltott a hídon. A védőháló építése tervezés alatt, pár éven belül elkészül, tervezett költsége 40-50 millió dollár.

Néhány kép, amit mi lőttünk:

2009-01-31-17-17-07-01192009-01-31-17-26-59-01272009-01-31-17-01-01-0104

Alcataz a hidról
Alcataz a hídról

2009-01-31-16-56-56-01021


Műveletek

Information

One response

19 06 2009
Overview « Zsolt és a Szilícium völgy

[…] Golden Gate híd nem is tűnik annyira vörösnek, ha a tájat mögötte megvilágítja a nap. Golden […]

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s




%d blogger ezt kedveli: